Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

F-site | 19 September 2017

Scroll to top

Top

No Comments

MINI rijders opgelet: Productiefout motor bedreigt uw rijplezier!

MINI rijders opgelet: Productiefout motor bedreigt uw rijplezier!
Ton F. van Dijk

Net als ik ergens in de afgelopen 2 jaar een MINI gekocht? Let dan even op: Er is mogelijk sprake van een ernstige productiefout in de motor van uw iconische karretje (bouwjaar vanaf 2014).

Het gaat om een probleem met de krukas-lager van de motor. Deze is gemaakt van te zacht materiaal. Hierdoor ontstaat er onevenredig grote slijtage. Gevolg: er kunnen delen van de krukas in de motor terecht komen, die dan onherstelbaar beschadigd raakt.

Het probleem is dermate ernstig, dat bij een aanzienlijk aantal relatief “nieuwe” MINI’s met zeer lage KM standen (minder dan 20.000 KM) op dit moment compleet nieuwe motoren worden ingebouwd. Alleen bij mijn merkdealer staan er op dit moment al twee exemplaren ongeduldig te wachten op een nieuwe motor.

Maar wat nu als u uw MINI naar een vakgarage in de buurt brengt in plaats van bij de MINI dealer? Of als u 2e eigenaar bent? Nou in dat geval, hoort u waarschijnlijk niets over het probleem.

U merkt dat dan de komende jaren vanzelf als de auto opeens stil staat, omdat de motor het “onverwacht” begeeft. Dat wil zeggen: voor u dan onverwacht.  

Want MINI blijkt al geruime tijd op de hoogte van de ernstige productiefout, maar informeert u als eigenaar niet actief. Bijvoorbeeld omdat u de auto, zoals ik, tweedehands gekocht heeft ( 9 maanden oud en 11000 KM).

Gelukkig bracht ik mijn auto wel naar een MINI dealer voor de eerste reguliere beurt. De MINI bezitters, die de auto niet bij de merkdealer in onderhoud hebben, zullen in de toekomst wellicht pas worden geconfronteerd met de gevolgen van de productiefout in de motor, als ze stil komen te staan.

Maar autofabrikanten zijn toch wettelijk verplicht terugroepacties te melden bij het RDW? Die deze dan op de website publiceert.

Omdat het hier volgens MINI Nederland gaat om een “technische” actie en niet om een terugroepactie, vervalt deze meldingsplicht aan het RDW. Het besluit om van de motorproblemen geen terugroepactie te maken is in dit geval niet overlegd met het RDW, maar zelfstandig genomen door BMW AG in Munchen, aldus woordvoerder Tamara Villani.

Het lijkt erop dat autofabrikanten zo relatief makkelijk onder hun RDW meldplicht uit kunnen komen. Bovendien: heeft BMW AG als eigenaar van MINI niet enorme economische belangen bij het stil houden van het motorprobleem bij MINI’s vanaf 2014?

Een suggestie die Villani van MINI Nederland resoluut van de hand wijst. “Wij hoeven alleen te melden aan het RDW als er veiligheidsproblemen zijn met een auto, en dat is hier niet het geval”, aldus de woordvoerster van MINI en BMW.

Dat u daar als MINI rijder anders over denkt, als uw MINI zometeen op vakantie midden in de Gotthardtunnel (15 KM) stil valt, omdat de motor het begeeft, doet aan het standpunt van MINI Nederland, dat het geen veiligheidsissue betreft, niets af, zo bevestigt Tamara Villani nadrukkelijk.

Het goede nieuws is wel dat MINI bij monde van dezelfde Tamara Villani belooft om alle auto’s waar het om gaat (op basis van het chassisnummer) en die problemen krijgen met de krukas gratis te voorzien van een nieuwe motor. Dit ongeacht de leeftijd of het aantal kilometers.

Dus als u geluk heeft doet het probleem zich voor na een jaar of tien en 250.000 km op de klok. Ook in dat geval krijgt u volgens MINI een nieuwe motor als uw chasissinummer kan worden gerelateerd aan de “technische actie”. Ik heb op dit punt behoorlijk door gevraagd.

Voorwaarde is wel dat uw vakgarage alle beurten conform de eisen van MINI heeft uitgevoerd. Dat zal dan wel tot de nodige discussie leiden, zo vermoed ik. Bewaar dus uw rekeningen zorgvuldig en laat het onderhoudsboekje afstempelen!

Hoe zit het intussen met mijn eigen MINI? Die had 18000 km gereden en staat nu alweer al een week of zes bij de dealer. Het wachten is op een nieuwe motor. Die kan nu ieder moment komen en dan wordt deze ingebouwd. Intussen heb ik van diezelfde dealer dus ook al zes weken een vervangende MINI in gebruik.

Kijk, dat is dan wel weer goede service!

 

Submit a Comment