Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

F-site | 21 July 2017

Scroll to top

Top

15 Comments

Euro-parlementarier Van Baalen op loonlijst auto-industrie

Euro-parlementarier Van Baalen op loonlijst auto-industrie
Ton F. van Dijk

BRUSSEL – VVD Euro-parlementarier Hans van Baalen is betaald adviseur van de auto-industrie in ons land. Van Baalen staat sinds kort op de loonlijst van Mercedes-Benz Nederland. De prominente VVD politicus is daarnaast al enige jaren “adviseur” van de auto lobby club RAI.

In totaal ontvangt het parlementslid jaarlijks een bedrag van 12.000 euro voor beide nevenfuncties. Hij ontvangt dit bedrag naast zijn inkomen als parlementariër. Tegelijkertijd probeert hij als “VVD delegatieleider in het Europees parlement” actief het beleid in Brussel gunstig te beïnvloeden voor de auto-industrie, zo blijkt uit onderzoek van F-site.

Zo pleitte hij vorig jaar nog in De Volkskrant nadrukkelijk voor “minder regelgeving” voor de auto-industrie. En riep hij de Nederlandse regering op “taboeloos te onderhandelen” over een verdrag met Amerika dat het makkelijker moet maken voor auto-fabrikanten om zaken te doen in de VS.

Van Baalen doet deze oproep in de Volkskrant (28 april 2014) nadrukkelijk als “VVD delegatieleider in het Europees parlement”. Hij wil dat er een handelsakkoord komt met de VS, dat Nederland miljarden kan opleveren. Bijvoorbeeld in de auto-industrie. Waarom? Dat legt hij als volgt uit:

“Auto’s worden nu apart geproduceerd voor de Europese en Amerikaanse markt. In Amerika moeten koplampen twee standen hebben. Een normale hoeveelheid licht en een fellere stand. Het is echter technologisch mogelijk om koplampen te dimmen – iets wat we in Europa prima vinden, maar de Amerikaanse markt staat dit niet toe omdat er niet sprake is van twee verschillende standen. Een ander obstakel is het knipperlicht. In Amerika is een andere kleur knipperlicht verplicht dan in Europa.”

“Dat moet eenvoudiger”, aldus van  Baalen die dus niet alleen VVD delegatieleder is in het Europees parlement, maar ook betaald adviseur van auto lobby club RAI. 

“De Nederlandse Europarlementariërs en de Nederlandse regering” moeten zich daarom vierkant achter onderhandelingen voor een nieuw autovriendelijk akkoord met de VS scharen en “taboeloos durven onderhandelen”, zo stopt Van Baalen de lobby boodschap van de industrie in zijn politieke stuk als delegatieleider voor de VVD.

Van Baalen maakt in zijn opiniestuk niet duidelijk dat hij sinds 2013 lid is van de Raad van Advies van auto lobby club RAI. Deze organisatie heeft het beïnvloeden van het Europees parlement als een van de “hoofddoelstellingen”, zo blijkt uit de website van RAI.

De RAI zegt daar zelf over; “Wet- en regelgeving wordt in toenemende mate door de Europese Unie opgelegd. Dit vraagt van lobbyorganisaties een sterke vertegenwoordiging in Brussel. RAI Vereniging is in de unieke positie dat élke afdeling vertegenwoordigd is in één van de negen lobby organisaties in Europa op het gebied van mobiliteit”.

Rai spreekt zelf van de goede contacten die men heeft in Europa: “Onze lijn met Brussel is zodoende kort en dat biedt ons de mogelijkheid om de belangen van Nederlandse importeurs en fabrikanten zo vroeg mogelijk in het beleidsproces onder de aandacht te brengen.” Een van die “korte lijnen” lijkt nu Europarlementarier Hans van Baalen te zijn.

Daarnaast staat Van Baalen dus op de loonlijst van Mercedes-Benz Nederland bv. Hij is daar lid van de Raad van Commissarissen. Mercedes-Benz is ook actief bezig met bet beinvloeden van Europees beleid. Zo is het bedrijf tegenstander van het opleggen van strengere milieuregels voor autofabrikanten als Mercedes Benz. Een gevecht dat als gevolg van de sterke Europese lobby van het bedrijf vooralsnog wordt gewonnen. 

Van Baalen handelt mogelijk in strijd met de strenge integriteitsregels van de VVD die sinds enige tijd gelden voor VVD-ers. In deze zogenoemde “vuistregels staat:

Uw handelen wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden. U vervult geen nevenfuncties die een voorzienbaar risico vormen voor een integere invulling van uw functie.

Hans van Baalen zegt in een reactie aan F-site: “Ik vind niet dat mijn onafhankelijkheid in het geding is. En ik hou me dan ook keurig aan de integriteitsregels van de VVD. Ik ben geen woordvoerder auto-industrie, dus is er geen probleem. Het geld dat ik er mee verdien geef ik bovendien keurig op aan de belastingdienst.”

Van Baalen bevestigt wel dat zijn uitspraken ten faveure van de auto-industrie in de Volkskrant zijn gedaan als “VVD delegatieleider”, maar vindt niet dat hier sprake is van een mogelijke belangentegenstelling.

“Ik zie echt geen enkel probleem. Ik heb de uitspraken gedaan als politicus. Ik adviseer de RAI voor een vergoeding van 4000 euro. En ik heb sinds kort een betaalde functie van 8000 euro bij Mercedes Benz. Dat zijn gescheiden zaken”, aldus Van Baalen vandaag.

 

Beeld: Pauw & Witteman

Schermafbeelding 2015-10-13 om 14.18.33

Comments

  1. Evert

    Godheerindehemel: mijnheer geeft zijn schnabbels keurig op aan de Belastingdienst…..

  2. Ruben

    Wat een onzin, ik krijg betaald door bedrijven maar dat drijft mij niet om hun te helpen…
    Bullshit , dit is dezelfde onzin wat in de Amerikaanse senaat gebeurd en gaat van kwaad naar erger want als de prijs hoog genoeg is zouden velen hun ziel verkopen, ook deze voormalig extreem rechtse onnozelaar.

  3. Ruud Kooij

    Juist van dhr. Van Balen had ik een prudentere opstelling verwacht! Mij lijkt, dat de posities opgegeven zouden moeten worden.

  4. Even voor de helderheid: Van Baalden is EU parlementarier (MEP) Daar zijn er ongeveer 620 van. Hij kan wetsvoorstellen beinvloeden door ze in of weg te stemmen of te amenderen. Maar let wel de commissie komt met wetgeving. Invloed aam het begin van het wetgevende proces kan NIET door van Baalen komen. Ondanks dat ik dit een schrijnend voorbeeld vind merk ik op dat tal van MEPs manieren verbonden zijn aan commerciele lobbyclubs en NGOs. Ook klopt de tijdlijn niet goed mbt de functie bij Mercedes. Hij heeft eerst gepleit voor de auo industrie (totaal in lijn met zijn positie als VVD parlementarier). Hierna is hij benaderd voor die rol. Zo gaat dat vaak. Het is dus niet andersom gegaan. Het blijft slechte in de beeldvorming maar enige nuancering is op zijn plek.

    • Ton F. van Dijk

      Toen Van van Baalen pleitte voor de auto-industrie deed hij dat als delegatieleider van de VVD. In Nederland wordt dat gezien als een belangrijke en invloedrijke positie. Hij was toen al lang betaald adviseur van RAI, een lobby club die als doel heeft om juist Europa te overtuigen van de autobelangen. Er staat nergens in mijn stuk dat hij voor het schrijven van het bewuste poltieke lobbystuk al voor Mercedes werkzaam was.Verder is het natuurlijk duidelijk dat Hans van Baalen niet alleen is in Europa. Net als hij zijn ook de mensen van F-site echte democraten!

  5. Ben eigenlijk wel benieuwd of het wel klopt (op papier vast wel) dat Van Baalen nog maar kort bij Mercedes zat
    Als zou blijken dat Hans al bij Mercedes zat toen hij met z’n vuist omhoog op het Maidan-plein in Kiev stond, krijg je een heel ander verhaal met wellicht andere consequenties.

    • Ton F. van Dijk

      Hij was vanaf begin augustus formeel commissaris bij Mercedes Benz Nederland bv.

  6. Ik hoop (en denk) dat van balen niet te koop is voor een schamele 12K/jaar. Hij maakte gewoon werken van z’n hobby.

Submit a Comment