Hoofdredacteur NRC overschrijdt grens met logo Nationale Nederlanden

De hoofdredacteur van de krant is de buffer tussen redactie en commercie. Tenminste dat was altijd zo.
Bij NRC heeft men dat principe nu los gelaten zo lijkt het. Ik wil daar geen makkelijk stukje over schrijven, want je zult in een tijd van dalende oplagecijfers en ontlezing maar voor de taak staan om een krant aan de gang te houden.
Hoofdredacteur Peter Vandermeersch doet dat heel erg goed. Hij is een Belg, maar het predikaat BN-er misstaat hem zeker niet.
Hij is het gezicht van NRC geworden. Zo vaak als mogelijk schuift hij aan bij DWDD om zichzelf, maar vooral z’n krant te promoten. En dat is lovenswaardig. Want alleen zo behouden al die hardwerkende journalisten hun werk.
Toch knaagt er iets.
Want hoe ver is Peter Vandermeersch bereid te gaan voor het commercieel belang van de krant?
Het antwoord is: Ver.
De hoofdredacteur heeft zich vandaag op de website van de krant laten afbeelden met een logo van verzekeraar Nationale Nederlanden op zijn pak. Waarmee de grens tussen inhoud en commercie bij NRC op welhaast Trumpiaanse wijze wordt weggevaagd.
Die grens bestaat vanaf vandaag niet meer.
De hoofdredacteur zelf is nu een buitengewoon kwetsbaar artikel geworden, dat kennelijk al dan niet tegen betaling bereid is om een commercieel logo op zijn foto te plakken. En daarmee komt zijn onafhankelijk functioneren onvermijdelijk ter discussie te staan.
Want stel je voor: Een van de bekwame onderzoeksjournalisten van de krant komt groot (maar onwelgevallig) nieuws op het spoor met betrekking tot Nationale Nederlanden. En dat bedrijf probeert publicatie te voorkomen. Het is van alledag.
Hoe zal de hoofdredacteur, die het logo van dit bedrijf op zijn pak zette daar dan op reageren?
En wat moet een lezer denken, als hij een artikel leest over Nationale Nederlanden en woekerpolissen en naast dat stukje een foto van de hoofdredacteur met NN logo ziet staan?
Het voelt als het failliet van de onafhankelijke journalistiek.
Let op: onderstaande afbeelding is echt… al is dat moeilijk te geloven. De hoofdredacteur als verkoper van stofzuigers.
I rest my case.
-
Geachte heer
U schrijft dat ik een logo op mijn pak heb. Dat kopt niet. Ik ben donderdag te gast bij het Mauritshuis. Dat wordt blijkbaar gesponsord door NN. Op de advertentie voor dat event staat het logo van de sponsor. Niet op mijn mooie pak. Het zou fijn zijn als u dat ‘nieuws’ rechtzet. Hartelijks. -
Haha Ton,
Wat ben jij een sneue gast zeg. Dus een reclame op de foto maakt een redacteur ineens niet meer onafhankelijk. Haha, wat belachelijk ver gezocht. Heb je wel eens foto’s gezien waarop de gefotografeerde, de fotograaf of een andere partij als reclame zijn/haar logo/merknaam op de foto drukt? Zo niet, kom dan eens je linkse kamertje uit, en leef een beetje. Wat heeft het nou te maken met de gefotografeerde wanneer een andere partij dit besluit te doen (uiteraard tot in het normale)? Zelden zoiets lachwekkends en triests gelezen.
-
Goed opgemerkt Ton. Kennelijk hebben we tegenwoordig weblog, fora, alternatieve en soms buitenlandse media nodig om intellectueel uitgedaagd te worden en te voorkomen dat onze samenleving verwordt tot een speelbal van de hoogst biedende.
Comments