Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

F-site | 22 October 2018

Scroll to top

Top

5 Comments

TV-makers door Subaru bij oud vuil gezet?

TV-makers door Subaru bij oud vuil gezet?
Ton F. van Dijk

Het was een regelrecht sprookje: Dirk Jan Roeleven en zijn grote liefde Hester van der Vliet reisden met hun oude Subaru Forester naar Tokio.

Met bijna 500.000 km op de klok zou de  trouwe “Boswachter” worden teruggebracht naar het land van de rijzende zon. Naar de fabriek waar ie ooit vandaan kwam. En zo geschiedde.

Het werd een ongeëvenaarde cultreis die Subaru tonnen aan mediawaarde opleverde en Dirk Jan en Hester een onvergetelijke herinnering.

De tocht met de Subaru naar geboorteplaats Tokio werd door het tweetal (beiden werkzaam bij verschillende populaire televisieprogramma’s) vastgelegd op Facebook, twitter en andere social media.

En ook reguliere media (Algemeen Dagblad, Autoweek) toonden grote interesse in het avontuur met de Boswachter. Gevolg: een stortvloed aan publiciteit en vooral: veel meelevende splinternieuwe Subaru vrienden op Facebook en andere plekken.

Een “gouden campagne” voor Subaru Nederland vindt communicatiespecialist en oud-voorzitter van de BVA Jan Driessen;

“Dit is zonder enige twijfel één van de meest geniale, meest passende social media campagnes die ik ooit heb gezien. Gaat niet eens om mediawaarde maar om het overtuigde en emotionele blijvende beeld van een auto die de meest betrouwbare vriend voor het leven werd…”

Inmiddels zijn Dirk Jan en Hester weer veilig terug in Nederland. De oude Boswachter staat gepoetst en wel in de Showroom van Subaru in Aalsmeer. Subaru is terecht in z’n nopjes met de opbrengst van de publicitaire roadtrip van de twee TV-makers.

Volgens Jan Driessen gaat het hier om een social media campagne, die zelfs in aanmerking komt voor een prestigieuze reclameprijs, zoals de Effie.

Maar is iedereen nu blij?

Nou nee. Dirk Jan en Hester zijn fantastische programmakers, maar van commercie hebben ze geen verstand. En dus verzuimden ze goede afspraken te maken met de commerciele afdeling van Subaru Nederland.

Sterker nog: Die zag eerst zelfs helemaal niets in het campagne-idee voor de roadtrip met de Boswachter!

Maar al het foto- en videomateriaal van de twee TV-makers werd door Subaru wel dankbaar op sociale media geplaatst. De Boswachter zelf staat na terugkomst inmiddels trots te glimmen in de showroom om nieuwe klanten te laten zien, hoe betrouwbaar de Forester is.

Alleen Dirk jan en Hester staan met lege handen.

Ze hebben een klein welkomstfeestje gehad met wat borrelnootjes en een speech van de manager van Subaru. Maar waar al hun trouwe Subaru fans op hadden gerekend: een nieuwe Boswachter als dank, dat zit er vooralsnog niet in.

Deskundigen berekenen de waarde van de Boswachtercampagne op zo’n 244.000 euro exclusief sociale media en publiciteit in Japan, aldus Dirk Jan. Jan Driessen bevestigt dit.

Maar een concreet bedankje in de vorm van een nieuwe Forester kan er bij Subaru blijkbaar niet af. Het tweetal is al geruime tijd in “onderhandeling” met het automerk, maar krijgt steeds nul op rekest.

Het ontlokte Volkskrant columnist Bert Wagendorp vandaag op Facebook de opmerking: “Klein denken van Subaru. Boskabouters”.

En zo wordt een succesvolle Boswachter campagne mogelijk een Boskabouter nachtmerrie voor Subaru Nederland.

Het “gratis” advies van topcommunicatiestrateeg Jan Driessen?

“Soms schiet je als merk per ongeluk in de roos. Subaru heeft dat geluk gehad met campagne #oudeboswachter. Ze zouden gek zijn om dat geen vervolg te geven met een #jongeboswachter, die we allemaal op zijn lange levenspad weer gaan volgen door de ogen van Dirk Jan en Hester.”

De woordvoerder van Subaru Nederland bevestigt dat men “nog in gesprek” is met het tweetal:

“Wij hebben een voorstel gedaan. Dat was niet goed genoeg. We zien de waarde van de campagne. We gaan zijn nu bezig met een nieuw voorstel en dat gaan we op korte termijn bespreken met Dirk Jan en Hester. Een nieuwe auto? Dat is nogal wat. Misschien krijgen ze van ons wel een aantal jaren mobiliteit in de vorm van een auto, die ze mogen gebruiken, maar ik weet niet of dat een nieuwe gaat worden”.

Pffff. Hoe dankbaar kun je zijn als automerk?

Comments

  1. Willem Wever

    Ja, en?

  2. Rini Wagtmans

    Wie is daar de baas bij Subaru, de uitspraak een nieuwe auto ? dat is nogal wat, moet maar eens goed onder de loep worden genomen, wat Dirk Jan en Hester hebben gegeven aan Subaru, is met geen geld in de wereld te betalen, een AUTO is een ding, er zit geen leven in, alleen als er mensen zoals Dirk Jan en Hester er mee gaan rijden zit er leven in, en gaan ze met een auto leven en er van houden, de liefde aan de BOSWACHTER gegeven was echt mensen die het verhaal volgden konden en wilde geen afscheid van hem nemen, en zijn blij dat hij weer thuis is, bij zijn Hester en Dirk Jan in Nederland, en Ja reclame kun je kopen, maar genegenheid en liefde moet je hebben om ooit er iets van weg te kunnen geven, en zeker in reclame Groeten Rini Wagtmans

    • Ton F. van Dijk

      Helemaal mee eens, juist van een automerk lijkt het de meest simpele geste om te doen.

  3. Hi Ton, in het kader van transparantie is het wellicht fair om te melden dat je met zowel Jan Driessen als dj Roelleven innig hebt samengewerkt bij de KRO.

    Met die kennis is jouw artikel niet journalistiek, maar een lobby voor je vrienden.

    • Ton F. van Dijk

      Hallo “John”,

      Je hebt helemaal gelijk dat ik zowel Dirk Jan als Jan ken omdat ik met hen heb samengewerkt. Dat was in het geval van Dirk Jan zo’n twintig jaar geleden, daarna heb ik hem nooit meer persoonlijk gesproken -helaas. Jan D. was ook nog commissaris van AT5 waar ik directeur was.

      Ik heb bij drie verschillende actualiteitenprogramma’s gewerkt, ben twee keer directeur geweest van AT5, netcoordinator van Nederland 1 en 2. Directeur TV van van de NPO, directeur van productiebedrijf Palm Plus, van de IKON, lid van de raad van commissarissen van Eredivisie Media, van het Parool etc…

      Hoeveel mensen denk jij dat ik ken in de media? Indicatief is het aantal connecties op LinkedIn: dat zijn er meer dan 5000.

      Bedoel je te zeggen dat ik geen stukjes mag schrijven over mensen waar ik ooit mee heb samengewerkt?

      En dan het stukje zelf: dat is een blog. De essentie van een blog is dat je schrijft over zaken die je bezighouden. Vaak persoonlijk. In het geval van Dirk Jan ben ik meegezogen in een uniek reisverhaal en ben ik onderdeel geworden van de emotie van dat verhaal. Vanuit die emotie heb ook mijn blog geschreven.

      Daarbij ben ik wel zo netjes geweest (ik ben tenslotte opgeleid in de journalistiek) om keurig wederhoor te vragen aan Subaru en ook die heb ik verteld over mijn relatie met DJ.

      Dus eerlijk gezegd: ik zie je punt niet helemaal. Wat ik ronduit zwak vind is dat je een moreel vingertje opsteekt (wat zeker mag, doe ik zelf ook vaak) maar dat dan anoniem doet. “John” email NVT@gmail.com.

      Dat vind ik nou niet erg transparant!

      Vr gr Ton F. van Dijk
      Blogger

Submit a Comment