Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

F-site | 20 September 2018

Scroll to top

Top

7 Comments

Peter Vandermeersch boos

Peter Vandermeersch boos
Ton F. van Dijk

F-site publiceerde vandaag een kritisch stukje over NRC hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Deze liet zich in een advertentie in zijn krant vandaag afbeelden met een logo van Nationale Nederlanden.

Ik schreef hierover:

De hoofdredacteur heeft zich vandaag op de website van de krant laten afbeelden met een logo van verzekeraar Nationale Nederlanden op zijn pak. Waarmee de grens tussen inhoud en commercie bij NRC op welhaast Trumpiaanse wijze wordt weggevaagd.

Zojuist heeft Peter Vandermeersch laten weten dat hij dit logo niet op zijn pak draagt en dat F-site op dit punt “onwaarheden” verspreidt.

Omdat Vandermeersch volstrekt gelijk heeft dat het logo van  Nationale Nederlanden niet letterlijk op zijn pak zit vastgenaaid, maar in de advertentie over het pak is geprojecteerd, zet ik dat graag recht.

Mede op zijn uitdrukkelijk verzoek.

Ook schrijft Vandermeersch dat het “netter” geweest zou zijn als F-site van tevoren “wederhoor” zou hebben gepleegd.

Daarmee introduceert hij een nieuwe norm in de journalistiek, namelijk dat columnisten en opiniebloggers wederhoor moeten vragen, alvorens zij een meningvormend stukje over iemand schrijven.

F-site wenst Youp veel sterkte bij het nabellen van iedereen die hij in zijn NRC column op geheel eigen en onnavolgbare wijze kritisch beschouwt.

 

Comments

  1. Bas de Vries

    Wat zeg je hier nou? Dat de informatie in columns niet juist hoeft te zijn?

    • Ton F. van Dijk

      Nee dat zeg ik zeker niet.

      Maar er is wel een heel groot verschil tussen een nieuwsbericht (feiten) en een column (meningen). Als je column zwaar leunt op feiten, dan is wederhoor wellicht nodig. Maar als het primair een mening is dan vind ik niet dat wederhoor noodzakelijk is. Dit is volgens mij ook de geldende norm in de journalistiek. Ik denk dat er weinig kranten zijn die wederhoor vragen als men een hoofdredactioneel commentaar schrijft. Het zelfde geldt ook voor Youp die in NRC wekelijks mensen door de mangel haalt. Dan lijkt het mij niet noodzakelijk dat hij aan iedereen die hij noemt wederhoor vraagt.

      In mijn stukje ging het om de associatie tussen een bedrijf en de belangrijkste journalist van een krant. De “gatekeeper” van de onafhankelijkheid. Wat ik zorgelijk vind is dat de hoofdredacteur van NRC zich laat afbeelden met het logo van een commerciele sponsor omdat zo de grens tussen inhoud en commercie volledig uit het oog wordt verloren.

      Dat is een mening. Niet meer en niet minder.

  2. Bas de Vries

    Maar weet je wat nou juist het hele probleem is: je moet je er wel van vergewissrn dat die meningen niet gebaseerd zijn op misverstanden. Anders ontstijgen die stukken het niveau van de kroeg niet.

  3. Sjun Demartelaere

    In dezelfde geest zal ik me niet eens meer verbazen als er een artikeltje over een meubelboulevard in het NRC verschijnt waarbij geheel toevallig een portretje van de hoofdredacteur in de buurt staat. associatieve reclame in de dagbladen en opinieprogramma’s het nieuwe adverteren geworden. Meer bewustmaking daarvan lijkt me met het oog op de emancipatie van de burgers wel op zijn plaats.

Submit a Comment