7 Comments
Peter Vandermeersch boos

F-site publiceerde vandaag een kritisch stukje over NRC hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Deze liet zich in een advertentie in zijn krant vandaag afbeelden met een logo van Nationale Nederlanden.
Ik schreef hierover:
De hoofdredacteur heeft zich vandaag op de website van de krant laten afbeelden met een logo van verzekeraar Nationale Nederlanden op zijn pak. Waarmee de grens tussen inhoud en commercie bij NRC op welhaast Trumpiaanse wijze wordt weggevaagd.
Zojuist heeft Peter Vandermeersch laten weten dat hij dit logo niet op zijn pak draagt en dat F-site op dit punt “onwaarheden” verspreidt.
Omdat Vandermeersch volstrekt gelijk heeft dat het logo van Nationale Nederlanden niet letterlijk op zijn pak zit vastgenaaid, maar in de advertentie over het pak is geprojecteerd, zet ik dat graag recht.
Mede op zijn uitdrukkelijk verzoek.
Ook schrijft Vandermeersch dat het “netter” geweest zou zijn als F-site van tevoren “wederhoor” zou hebben gepleegd.
Daarmee introduceert hij een nieuwe norm in de journalistiek, namelijk dat columnisten en opiniebloggers wederhoor moeten vragen, alvorens zij een meningvormend stukje over iemand schrijven.
F-site wenst Youp veel sterkte bij het nabellen van iedereen die hij in zijn NRC column op geheel eigen en onnavolgbare wijze kritisch beschouwt.
-
Wat zeg je hier nou? Dat de informatie in columns niet juist hoeft te zijn?
-
Maar weet je wat nou juist het hele probleem is: je moet je er wel van vergewissrn dat die meningen niet gebaseerd zijn op misverstanden. Anders ontstijgen die stukken het niveau van de kroeg niet.
-
In dezelfde geest zal ik me niet eens meer verbazen als er een artikeltje over een meubelboulevard in het NRC verschijnt waarbij geheel toevallig een portretje van de hoofdredacteur in de buurt staat. associatieve reclame in de dagbladen en opinieprogramma’s het nieuwe adverteren geworden. Meer bewustmaking daarvan lijkt me met het oog op de emancipatie van de burgers wel op zijn plaats.
Comments