Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

F-site | 7 May 2021

Scroll to top

Top

No Comments

Kopers geïmporteerde auto's gedupeerd door BPM-fraude

Kopers geïmporteerde auto’s gedupeerd door BPM-fraude
Ton F. van Dijk

Kopers van auto’s, die worden geïmporteerd uit het buitenland, lopen grote risico’s. Ze kunnen gemakkelijk het slachtoffer worden van fraude met de BPM. Dit is de luxe belasting die alleen in Nederland betaald moet worden. In de rest van Europa zijn auto’s daarom vaak goedkoper. En dus is het interessant daar juist een auto te kopen.

Wie een tweedehands auto invoert uit Duitsland of Spanje hoeft van de Nederlandse belastingdienst namelijk alleen BPM te betalen over de dagwaarde van de auto.

Nederlandse autohandelaren maken inmiddels enthousiast misbruik van deze regeling. Slachtoffer: de koper van een auto, die achteraf minder waard is dan hij denkt. Hetgeen blijkt als de auto na enige tijd in ons land wordt ingeruild.

Hoe werkt het?

De Nederlandse autohandelaren gaan in het buitenland op zoek naar jonge occasions. Bij voorkeur met weinig kilometers op de teller. Deze auto’s worden vervolgens in het land van herkomst gekocht zonder BPM. Dit scheelt zomaar 20 % van de aanschafprijs.

Vervolgens wordt de auto in ons land ingevoerd. De auto moet door de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) technisch worden gekeurd. Dit is vaak een formaliteit.

Ook moet de waarde van de auto worden opgegeven aan de belastingdienst. Die heeft speciale teams die zich bezighouden met BPM heffingen op ingevoerde auto’s. De Teams BPM.

En daar begint de BPM-fraude.

De autohandelaar geeft – bijvoorbeeld op basis van een taxatierapport van een “welwillende” taxateur – een veel te lage waarde op aan de belastingdienst. Een auto waar een nietsvermoedende Nederlandse koper nog 25.000 euro voor betaalt, wordt zo bij de fiscus aangemeld met een dagwaarde van rond de 2000 euro op het moment van invoer.

Vervolgens hoeft de autohandelaar slechts enkele honderden euro’s BPM met de belastingdienst af te rekenen. Terwijl dit op basis van de werkelijke waarde vele duizenden euro’s zouden moeten zijn.

Op deze wijze wordt niet alleen de fiscus benadeeld. Maar ook de onwetende consument is  gedupeerd. Hij koopt een geïmporteerd auto, die bij inruil weinig meer waard is.

Immers, dan komt men er eenvoudig achter dat met de BPM is gefraudeerd. Via het RDW worden bij inruil de gegevens van de geïmporteerde auto opgevraagd. Men constateert dan dat een extreem laag BPM bedrag is betaald bij invoer in Nederland.

Op basis van het lage BPM bedrag, trekt men vervolgens de conclusie, dat het om een schade auto gaat. Immers een “nieuwe” auto die bij invoer nog slechts 2000 euro waard is, moet wel totall-loss zijn geweest, zo is de redenering.

En zo krijgt de klant te horen, dat zijn auto een “verdachte” historie heeft. De waarde van de auto is hierdoor soms wel 5 tot 10.000 euro lager dan de eigenaar denkt. Dit omdat reguliere dealerbedrijven geen auto’s met een onduidelijk verleden willen inruilen. 

Gevolg zo stelt een merkdealer: “De koper heeft een auto die hij aan de straatstenen niet meer kwijt raakt. In principe gaat het om onverkoopbare auto’s”, aldus deze garagehouder, die spreekt van een “steeds groter wordend probleem” op de Nederlandse automarkt.

Bekijk hier een video van een gesprek met een auto-handelaar die uit legt hoe hij de belastingdienst om de tuin leidt.

Schermafbeelding 2015-11-27 om 17.38.57

 

Submit a Comment